دسته‌بندی محصولات

محدوده قیمت

ترتیب بر اساس:

فیلتر محصولات
فیلتر کن

دسته‌بندی محصولات

دسته‌بندی محصولات

فیلتر کن

برند شیائومی – Xiaomi یک شرکت الکترونیکی است که در سال 2010 توسط لی جون تاسیس شد. این شرکت نوپا در طول کوتاه فعالیت خود در حوزه تکنولوژی های هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته و توانسته با بسیاری از برندهای مطرح جهان رقابت کند. در ایران نیز افراد بیشماری نام این برند را با گوشی های هوشمند مقرون به صرفه و با کیفیت آن به یاد دارند. این شرکت چطور توانسته به این سطح از موفقیت برسد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش بهتر است، تاریخچه برند شیائومی را بررسی کنیم.

دانستنی هایی جالب توجه درباره برند شیائومی – Xiaomi

بسیاری از مشتریان به دنبال لوازم خانگی هوشمند شیائومی با قیمت مناسب هستند. شیائومی با هدف تحقق این خواسته مشتریان در آوریل سال 2010 با عنوان شرکت نرم افزاری تولیدکننده ROM جدید مبتنی بر اندروید گوگل شروع به کار کرد. خوشبختانه از همان ابتدا بخت با این کمپانی یار بود. تولید ROM این شرکت یعنی MIUI موفقیت آمیز و روی دستگاه های زیادی مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که این کمپانی در پایان سال 2013 حدود 30 میلیون کاربر MIUI داشت.

این شرکت توانست با معرفی اولین تلفن هوشمند خود در آگوست 2011 به سرعت سهم بزرگی از بازار چین را به خود اختصاص دهد. به طوری که در سال 2014 با فروش 11 میلیون گوشی موبایل به بزرگترین شرکت سازنده این گجت ها در چین تبدیل شد. روند پیشرفت Xiaomi در این زمینه به حدی سریع بود که این برند در آغاز سه ماهه دوم سال 2018 عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه هوشمند جهان را کسب کرد. تعداد کاربران فعالی که به صورت ماهانه از MIUI استفاده می‌کردند، در سپتامبر 2019 به 291.6 میلیون نفر و در مارس 2020 به 330.7 میلیون نفر رسید.

این غول فناوری چینی علاوه بر گوشی موبایل، لپ‌تاپ، اپلیکیشن موبایلی، لوازم جانبی موبایل، لوازم خانگی هوشمند و بسیاری موارد دیگر نیز تولید می‌کند. این برند نوظهور حتی از سال 2019 شروع به فروش اکسسوری‌هایی مانند کلاه، کیف، عینک، کوله پشتی، بالش و بسیاری وسایل دیگر کرده است.

موفقیت های این کمپانی همچنان ادامه دارد. برای مثال Xiaomi در سال 2022 موفق شد، برای چهارمین سال متوالی 5 جایزه تیم اجرایی آسیا را به دست آورد. کسب این جوایز میزان افزایش علاقه مردم در کشورهای مختلف را به محصولات متنوع شیائومی نشان می‌دهد. همچنین این موفقیت‌ها بیانگر مدیریت و عملکرد عالی شیائومی در زمینه پیاده‌سازی استراتژی های شرکت و نحوه تعامل با سرمایه‌گذاران است.

داستان شروع فعالیت برند شیائومی- Xiaomi

ریشه شناسی نام شیائومی

در این قسمت از تاریخچه برند شیائومی- Xiaomi به بررسی ریشه نام این شرکت می پردازیم. شیائومی یک کلمه چینی به معنی ارزن است. البته بر طبق گفته مدیرعامل شرکت آقای لی جون، این کلمه معانی بیشتری به جزء این معنای لغوی دارد. مذهب بودا معتقد است که یک دانه برنج بودایی به بزرگی یک کوهستان است. لی جون قسمت Xiao را به این مفهوم بودایی ارتباط می دهد. این مفهوم بدین معنی است که شیائومی به جای تلاش برای رسیدن به کمال، روی جزئیات محصولات خود کار می کند. در حالی که قسمت mi این کلمه مخفف Mobile Internet یا mission impossible است. این قسمت نشان دهنده چالش های موجود در مسیر راه اندازی و تاسیس یک شرکت است.

مدل درآمد شیائومی

منبع اصلی درآمد برند شیائومی- Xiaomi ناشی از فروش گوشی های هوشمند، اینترنت اشیا و محصولات سبک زندگی است. برای مثال این شرکت در سال 2018 موفق به فروش 119 میلیون گوشی موبایل شد. همچنین حدود 25 درصد از درآمد این برند از اینترنت اشیا و وسایل مربوط به سبک زندگی تامین می شود. برخی از این گجت های هوشمند عبارتند از تلویزیون هوشمند، اسکوتر برقی، جاروبرقی، دوربین مدار بسته و آینه های دید عقب خودرو.

البته بخشی از درآمد Xiaomi به اشتراک ماهانه برنامه های تلویزیونی، بازی ها و فیلم های این شرکت مربوط می شود. همچنین این برند از طریق ارائه خدمات تبلیغاتی نیز درآمد کسب می کند. این غول فناوری چینی در 15 دور مالی مختلف توانسته است، بودجه ای به ارزش تقریبی 7.4 میلیارد دلار جذب نماید. این در حالی است که شرکت مورد بحث حدود 22074 کارمند در سراسر جهان دارد.

با شروع پاندمی کرونا نیز فروش تلفن های همراه این برند قابل توجه بود و در بین 5 فروشنده برتر گوشی های موبایل قرار گرفت. به طوری که این کمپانی در سه ماهه اول 2020 نسبت به سال 2019 رشد 1.4 درصدی سالانه را شاهد بود. در سال 2019 درآمد این غول فناوری چینی چیزی در حدود 205.84 میلیارد یوان و سود ناخالص آن تقریبا 28.55 میلیارد یوان بود. اما در انتهای این سال، کل درآمد این شرکت با رشد 27.1 درصدی به 56.5 میلیارد یوان رسید.

منابع درآمد برند شیائومی- Xiaomi

برندهای زیرمجموعه هلدینگ شیائومی

این هلدینگ چینی در چند سال اخیر روی 89 استارتاپ و شرکت سرمایه گذاری داشته است که در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا خواهید شد:

  • تجهیزات خانه و آشپزخانه هوشمند: Viomi، Yunmai، WURO، Mijia و iCHUNMi؛
  • توسعه و پشتیبانی نرم افزار: MIUI Global و Mi Community؛
  • تلفن همراه هوشمند و لوازم جانبی آن مانند هدفون، دستیار صوتی هوشمند، اسپیکر و تجهیزات گیمینگ: Redmi، 21KE، Black Shark، SUNMI، QIN و Pocophone؛
  • لوازم خانگی هوشمند مانند تی برقی، ماشین ظرفشویی، پنکه های سازگار با محیط زیست، توالت فرنگی هوشمند و موس کامپیوتر: XPrint، SWDK، Deerma، MiniJ، Roborock، SmartMi، VH، MiiiW Technology، Aller و TINYMU؛
  • تولید سنسور، قفل های هوشمند و ریموت کنترل ساختمان: Aqara، Vima و LUMi؛
  • لوازم بهداشتی و مراقبتی مانند مسواک هوشمند، دستگاه ماساژ، ماسک های تنفسی، دستگاه فشار خون و لوازم پزشکی: Soocas، DOCTOR B، Miaomiaoce، Oclean، iHealth، Yueli، HANDX، Leravan، Senthmetic، AirPOP، inFace، Vivinevo، SMATE و Yuwell؛
  • لوازم سلامت و تندرستی مانند ساعت و دستبندهای هوشمند، تردمیل: Amazfit و HuaMi؛
  • لوازم روشنایی هوشمند: Yeelight و COOWOO؛
  • طراحی و ساخت انواع دوربین فیلمبرداری، دوربین هوشمند شیائومی، دوربین ورزشی و آینه هوشمند خودرو: 70Mai، iMi و XiaoYi؛
  • تجهیزات صوتی و تصویری مانند ویدیو پروژکتور: HAYLOU، 1More، QCY، XGiMi، Inovel، Appotronics، WHALEY و TiinLab؛
  • وسایل نقلیه مانند دوچرخه هوشمند و اسکوتر: Yunmake، QiCYCLE، Ninebot و UMA؛
  • تولید انواع شارژر: Kingmi، Zaofeng و ZMI.

البته Xiaomi در 1 سپتامبر 2021 فاش کرد که دیگر محصولات خود را با برند MI به بازار عرضه نخواهد کرد و این لوگو را از تمام محصولات آینده خود حذف می کند.

برند شیائومی- Xiaomi و زیرمجموعه های آن

برنامه های آینده شیائومی

یکی از اهداف پیش روی Xiaomi این است که فناوری های باکیفیت را در دسترس همگان قرار دهد. این برند با ارائه محصولات استاندارد و خدمات قابل توجه سعی در دستیابی به این هدف دارد. غول فناوری چینی در سال 2020 تمرکز خود را روی توسعه تلفن های هوشمند 5G گذاشت و جایگاه خود را در این بخش از بازار بهبود بخشید. این شرکت همچنین برنامه های خود در زمینه فناوری AIoT را با ارائه 4 محصول جدید در سال 2022 عملیاتی کرد و همچنان روی توسعه این تکنولوژی تمرکز دارد.

در حال حاضر، برند شیائومی – Xiaomi هفت کارخانه در هند دارد و حدود 99 درصد از گوشی های هوشمند این برند در هند تولید می شوند. همچنین این کارخانه در حال اجرای پروژه ای آزمایشی روی گوشی های شیائومی و صادر کردن آن ها به بنگلادش و نپال است. در ضمن تقریبا 100 درصد پاوربانک و شارژرهای این برند ساخت کشور هند است. این در حالی است که غول فناوری چینی یک کارخانه تولید تلویزیون هوشمند در تیروپاتی، آندرا پرداش دارد.